På en annan blogg har jag skrivit 20 filosofiska dialoger om skillnader främst mellan dialektisk och icke-dialektisk, "mekanisk" materialism. Det kan vara svårt att läsa dem i rätt ordning, så jag lägger ut länkarna till inläggen här, från den första till den sista. Dessutom har jag tänkt skriva några fler dialoger, om den intressanta frågan om förhållandet mellan kropp och själ, eller hjärnan respektive medvetandet.
Första: "Är helheten större än summan av dess delar?"
Andra: "Livskraft"
Tredje: "Materialism och idealism"
Fjärde: "Dualismen"
Femte: "Demokritos och atomerna"
Sjätte: "Aristoteles och formerna"
Sjunde: "Vad gör en ros till en ros?"
Åttonde: "Finns arten ros?"
Nionde: "Vad är rörelse?"
Tionde: "Finns det någon utveckling?"
Elva: "Vad är förståelse?"
Tolv: "Existerar motsägelser?"
Tretton: "Förändras ens identitet?"
Fjorton: "Motsägelser"
Femton: "Kvantitet och kvalitet"
Sexton: "Historisk materialism är också dialektisk"
Sjutton: "Individ kontra samhälle"
Arton: "Vad ändras först, ekonomin eller ideologin?"
Nitton: "Vetenskaplig socialism?"
Tjugo: "Produktivkrafter och produktionsförhållanden"
Nya dialoger om materia kontra medvetande:
Tjugoett: "Materia kontra medvetande"
Tjugotvå: "Vad är det för fel på materialismen?"
Tjugotre: "Spinozas materialism"
Hej!
SvaraRaderajag söker ett begrepp jag härleder till Engels men som antagligen är äldre än så, det handlar om det dialektiska resultatet i möte mellan personer ("karaktärer") snarare än strikt dialektisk historiematerialism, och jag tolkar det heller inte som ett "resultat" i samma mening. Jag tror du skrev om detta?
/Martin
Tyvärr är det inget som klickar för mig - kan inte påminna mig att jag skrivit något liknande.
RaderaOrdet "dialektik" brukar ju härledas ur dialogerna hos Platon mellan Sokrates och hans meningsmotståndare. Alla påståenden som meningsmotståndaren kommer med, påvisas av Sokrates genom dialogen mellan dem, som varande falska. Och oftast blir det inget specifikt svar som resultat av dialogen.
Vad "det goda" är får svaret att det är inte det eller det eller det... Men på så sätt kanske man ändå kan ana vad "det goda" är trots att man inte kan uttrycka det i ord. (Men det var knappast det här du var ute efter...)