tisdag 15 mars 2022

Materialism kontra idealism 8

 "Kristendomens väsen" av Ludwig Feuerbach

Feuerbach är väl mest känd idag för Marx kritik av honom i "Teser om Feuerbach". Feuerbachs  kristendomskritik hade stort inflytande på bl.a. Marx övergång från Hegels idealism till materialismen.  När man läser Feuerbachs stora verk om "Kristendomens väsen", så inser man att han inte bara var en sorts övergångsfigur mellan Hegel och Marx, utan en originell tänkare i sin egen rätt, väl värd att läsa idag. 

Marx kritiserade Feuerbach för att han utgick från individen och inte från samhället. Den kritiken känns något orättvis, men Feuerbachs kritik utgår från människors psykologi, vilket är en berättigad utgångspunkt. 

Ett viktigt begrepp i Feuerbachs religionskritik är begreppet artväsende, d.v.s. den mänskliga naturen, vilken är gemensam för människorna. Den idén har en lätt idealistisk klang, vilket inte hindrar att Marx i sin "De ekonomisk-filosofiska manuskripten" från år 1844 använder det här begreppet i stor utsträckning.

I Feuerbachs senare skrifter, där han fördjupar och utvidgar sin religionskritik  till en "framtidens filosofi" (se denna artikel) har det här begreppet lite mist sin vikt, liksom i Marx' senare skrifter. Feuerbach försöker införliva det positiva i religionen, känslorna och gemenskapen, i sin humanistiska filosofi. "If the divine qualities are human, the human qualities are divine." Det fanns nog alltid ett lätt idealistiskt drag hos honom. Han var i viss mån en föregångare till försöken att förena det "idealistiska" med materialismen.

Om nämligen materialismen ser det materiella som "död" materia, så är det svårt att förstå hur liv kan uppstå ur den. Det s.k. dialektiska språnget förklarar ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar