måndag 19 januari 2009

Är jag ensam i världen?

Filosofiska rummet i P1 handlade om solipsismen igår, 18 januari. Den går ut på att det enda som finns är jag och mina upplevelser. Alternativt att det är det enda jag kan känna till.

Problemet med denna riktning är väl att det knappast går att leta upp någon övertygad anhängare av teorin, som är beredd på att debattera frågan. Visst har det funnits kända filosofer som stått nära solipsismen i sina argument, men ingen - såvitt jag vet - som tagit steget fullt ut.

Jag minns vilken chock jag fick i tonåren när jag läste biskop Berkeleys skickliga argumentering för att det enda man kan vara säker på är ens egna sinnesintryck, och objekten i yttervärlden kommer man helt enkelt inte åt. Tyvärr förstörde biskopen allt genom att fortsätta och försöka bevisa Guds existens utifrån sina resonemang...

Men om man tvivlar på yttervärldens existens så finns det flera sätt att praktiskt övertyga sig. T.ex. att sparka hårt på en stor sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar