Den stora frågan är i stället den, som
sysselsatte Platon: idéerna. För idealisten existerar idéerna före och skilda
från den fysiska verkligheten. För den dialektiske materialisten är det tvärtom.
Men de dialektiska materialisterna har inte låtsats om hur häpnadsväckande det
är att det finns två typer av verkligheter: den fysiska verkligheten och
tankarnas. Marx pratar t.ex. i sin jämförelse av binas och människan som
arkitekter, om att människan först konstruerar ett hus i sitt huvud innan
han bygger det i verkligheten. Han var tydligen så rädd för att framstå som
idealist att han inte kunde skriva att arkitekten konstruerar huset först i
tanken. Idéerna, begreppen, tankarna, teorierna återspeglar den yttre
verkligheten. Men bara som resultat av en kreativ konstruktionsprocess. Vilket
inte betyder att det handlar om fiktioner, eller att alla teorier skulle vara
likvärdiga, varken falska eller sanna.
Filosofer kan ställa bra frågor, men de
kan inte själva besvara dem. Det är vetenskapernas uppgift att testa hypoteser.
Aristoteles föreslog tio kategorier, grundläggande begrepp, för att beskriva
verkligheten. Begreppen plats, tidpunkt, orsak, verkan och relation hänger kvar
idag. Kant övertog rubbet i sin "Kritik av det rena förnuftet". Skillnaden var
att han såg dem inte som "metafysiska", utan som "logiska" begrepp. Kategorierna
talar om hur vi måste tänka oss verkligheten, inte hur den är i sig. Det
finns ingen anledning att utan vidare acceptera det påståendet!
Hegel
införlivade däremot i sin Logik de nyare begrepp som historiskt utvecklats av
filosofer och vetenskapsmän fram till hans tid. Motsatserna "väsen" och "sken"
är ett exempel. De moderna kraftbegreppet ett annat. Hans projekt var att visa
hur begreppen "logiskt" leder från det ena till det andra. "Varat" leder till
"intet", vilket leder till "blivandet". I själva verket är det förstås Hegel,
tänkaren, som gör dessa övergångar och inte Tanken själv, eller Anden, som han
påstod. Marx tyckte att dessa "logiska", superidealistiska, utläggningar av
Hegel var en hjälp för honom att skriva Kapitalet. Man skulle kunna jämföra med
de kristna kyrkofäderna, vilka behövde utnyttja avancerad grekisk filosofi för
att utveckla en teologi för den nya religionen! Man tager vad man haver!
Evald
Ilyenkov föreslog att de sovjetiska filosoferna skulle slå sig ihop och göra en
materialistisk version av Hegels logik. Några sådana försök gjordes nog inte.
Men det hade varit ett gigantiskt företag, vilket inte heller i motsats till
Hegels skulle kunna ta slut någon gång. Det skulle ju behöva vara en kritisk
genomgång av grundbegreppen i alla vetenskaper!
Slutligen ett par ord de
aristoteliska kategorierna plats och tidpunkt, vilka senare förvandlades till de
abstraktare begreppen rum och tid. Newtons fysik byggde på att rummet och tiden
är "absoluta", medan Einstein förenade dem i ett begrepp, rum-tiden. Liknande
förändringar har skett med kategorierna orsak och verkan, vilka förenats i
begreppet växelverkan. (Egentligen bands de samman redan i Newtons "dialektiska"
tredje rörelselag, enligt vilken varje kraft motsvaras av en lika stor
motriktad kraft.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar